جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

مرور برخی مشکلات و معضلاتی که در جای جای شهر با آن برخورد می‌کنیم می‌تواند ما و همین طور مسئولان را به چاره‌اندیشی در قبال آنها وا دارد.

عینک‌های مضر
فروشنده‌های دوره‌گرد عینک‌های آفتابی، فعالیت خود را از روز‌های آغازین سال نو گسترش دادند و تقریبا در هر خیابان بزرگی می‌توان یکی از آنها را مشغول فروش عینک‌های مضر برای سلامتی چشم‌ها مشاهده کرد.

به جرات می‌توان گفت ارزان‌ترین و واضح‌تر از آن، مضرترین عینک‌های موجود در بازار این کالا، در بساط دوره‌گرد‌ها یافت می‌شود و جدای از معدود عینک‌های اصل و استاندارد آنها،  باقی محصولاتشان فاقد ملاک‌های اولیه عینک آفتابی بی‌ضرر است.

این روز‌ها عینک‌های چینی بخش بزرگی از ویترین فروشنده‌ها را به خود اختصاص داده و قیمت‌پایین نیز به عنوان نخستین اولویت خرید بسیاری از شهروندان، خرید این کالای غیر استاندارد را برای آنها به طور کامل توجیه می‌کند. این در حالی است که اغلب کارشناسان پیوسته توصیه می‌کنند فقط عینک‌هایی که چشم‌پزشک‌ها تجویز می‌کنند، می‌توانند سلامتی چشم‌ها  را تضمین کنند.

ماهیگیری غیرقانونی
متاسفانه چند وقتی است تعدادی از ماهیگیر‌های غیرحرفه‌ای فقط به صرف تفریح، ماهی‌‌های داخل استخر پارک‌ها را صید می‌کنند؛

در حالی که چند سالی است در مورد حفاظت از ماهی‌ قرمز‌ها مباحث بیشتری به گوش می‌رسد، برخی از شهروندان این موجودات زیبا را پس از پایان ایام عید نوروز داخل استخر‌ و دریاچه‌های کوچک و بزرگ پارک‌ها می‌اندازند اما همانطور که اشاره شد تعدادی از جوانان و حتی افراد مسن قلاب ماهیگیری خود را داخل این استخر‌ها انداخته و این موجودات زیبا را به دام می‌اندازند. قلاب‌ها دهان ماهی‌هایی را سوراخ می‌کند که فقط مصارف تزئینی دارند. بنابراین صید و صدمه زدن به آنها هیچ فایده‌ای ندارد.

علاوه براین ماهی‌هایی که قلاب، دهان آنها را سوراخ کرده است، زیاد زنده نمی‌مانند و به زودی می‌میرند. با اینکه مردم عادی در زمان دیدن این افراد مراتب را به نگهبان‌پارک‌ها گزارش می‌دهند، اما صید ماهی‌های قرمز همچنان ادامه دارد.

البته شهرداری، مناطقی را برای تحویل گرفتن ماهی‌های قرمز اعلام کرده بود که به طور حتم این طرح، ماهی‌ها را از خطرات اینچنینی محافظت می‌ کند. 

باد و کابل‌
در روز‌های اخیر وزش باد بهاری در برخی شهر‌ها مشکلاتی را به وجود آورده است. از جمله این مشکلات کابل‌های برق در برخی کوچه‌ها هستند که در مقابل باد شدید مقاومت نمی‌کنند. برخی از کابل‌های برق که شل شده‌اند، با وزش‌باد‌های شدید شروع به تکان خوردن کرده و به هم گره می‌خورند.

در برخی موارد هم کابل‌ها  پاره شده و اتصالی به وجود می‌آید. هر چند به تازگی اقدامات خوبی در جهت تعویض جعبه‌های فیوز ‌ منازل  در خیابان‌ها انجام شده و به وضعیت کابل‌ها در خیابان‌های اصلی رسیدگی شده است  اما به منظور جلوگیری از قطعی بر ق به دنبال اتصالی کابل‌ها و دیگر حوادث احتمالی، رسیدگی به وضعیت کابل برق کوچه‌های فرعی هم اهمیت دارد.

تصمیم گیری دیرهنگام
اخیرا در برخی بزرگراه‌ها تابلو‌های راهنمای دیجیتالی نصب شده‌که نسبت به تابلو‌های فلزی خواناتر بوده و در هنگام تاریکی، خواندن  نوشته‌های نورانی آنها  برای رانندگان ساده‌تر است. با وجود این اقدام قابل تحسین هنوز در برخی  از بزرگراه‌های کلانشهرها کمبود تابلو‌های راهنما وجود دارد.

از سوی دیگر، برخی از تابلو‌های فلزی قدیمی در محل‌های نا‌مناسبی نصب شده‌اند. برای مثال برگ‌ درختان جلوی تابلو را گرفته یا تیر چراغ برق آن را استتار کرده است. علاوه بر این تعدادی از تابلو‌ها هم دقیقا سر تقاطع یا خروجی نصب شده‌اند و  امکان تصمیم گیری را از راننده سلب می‌کنند.

نصب تابلو‌ها در محل‌های نامناسب نه تنها باعث سردرگمی رانندگان می‌شود بلکه ترمز ناگهانی در مقابل تابلو‌ها در بزرگراه‌ها و دنده‌عقب گرفتن  خودرو‌هایی که خروجی‌ها را رد کرده‌اند، تصادفات مصیبت باری به بار می‌آورد.

کد خبر 48393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز